Alla inlägg under oktober 2012

Av Terese Mattson - 31 oktober 2012 16:01

Min Henrik är i Linköping på arbetsresa över natten och det känns redan tomt här hemma. Många pratar om hur skönt det kan vara när ens sambo reser bort så det finns plats för "egentid". Jag har redan nog av den "egna tiden" då vi ofta jobbar om varandra. Jag älskar våra mysiga kvällar här hemma.   Men nu blir det en kväll med mig själv och katterna. Jag ska äta spenatsoppa, se en film, titta på Family Guy och Kobra, ta ett fotbad och måla tånaglarna i det finaste lacket jag sett på länge ("Sienna Red" från Mavala), äta popcorn och dricka saft (klassiker, helst ska popcornen kryddas med Aromat), sen ska jag läsa tills ögonen går i kors (lyxigt att inte behöva ta hänsyn och släcka lampan för någon annan än mig själv!)


Fridens liljor...


 

Av Terese Mattson - 29 oktober 2012 20:32

Sen senast har jag jobbat en hel del. Sen har jag städat kylen, betalat räkningar, myst med min man, kelat med katterna, lyssnat på samma mix-album på spotify ungefär 13-15 gånger, provat flera "nya" röda, färgat håret, hängt tavlor i min hall, eldat massor av ljus och umgåtts en del med mig själv!   

    


Här är några av höstens älskade...


Kram 

Av Terese Mattson - 24 oktober 2012 19:47

Det har rullat in mycket jobb den här månaden och det känns jätte skönt inför kommande utomlandsresa och jul. Men gud vad trött man blir av att jobba 100%! Hur orkar ni som dessutom har barn? All heder åt er, själv är jag tvärnöjd över att jag orkade dammsuga och skura golven efter middagen.

På fredagkväll ska jag äta en köttbit, dricka 2 stora glas vin och somna vetandes om att alarmet INTE ringer klockan 06.00 Jag och 90% av alla andra i det här landet. Längtar.


Fridens liljor...

          
  

Av Terese Mattson - 22 oktober 2012 18:55

När jag var 12 år släppte Lisa Ekdahl sin första skiva och jag släppte in henne i mitt hjärta, precis som jag gjorde med många andra av "mina" älskade...Jewel, Simon & Garfunkel, Anna Ternheim, Ane Brun, Bob Dylan,The Doors, Counting Crows...osv. Dom finns kvar i hjärtat och jag lyssnar fortfarande, ofta. Många kan inte förstå hur man kan lyssna på samma artister och låtar år efter år, men jag förstår inte motsatsen. Musiken, texterna innebörden växer med mig, med vad jag går igenom.


Men vissa låtar kommer alltid att förbli en ren nostalgitripp tillbaks till en tid som för alltid

finns kvar, i hjärtat...   



Sensommar i Skärgårdstad hemma hos Magda och Peter. Alla rökte cigaretter, drack vin och bastade. Musiken gick på högsta volym och festerna pågick in på morgontimmarna...


Åååå...Loo, fina fina Loo. Våra nätter. Din varma famn och dina mörka ögon 


Henrik  


Kram Terese

Av Terese Mattson - 21 oktober 2012 18:28

Har städat som frenetiskt hela dagen. Får alltid städpanik under min PMS. Pausat endast för tacorester, kaffe och blåbärspaj. Nu känns det äntligen riktigt rent här hemma. Undrar om det är fler än jag som är drabbad av just den effekten av PMS? Fördelen är att det blir väldigt rent en gång i månaden. Har även gjort min sista "runda" med vår gamla dammsugare då Henke kom hem med en ny, superfin  vit "Electrolux" idag. Nu kanske det blir lite roligare att göra den tråkigaste delen av städningen. Hoppas.


Nu blir det nyfångad havsöring, fylld med purjolös, smör och persilja, till det potatis, hollandaisesås och vitt vin!


 

Av Terese Mattson - 20 oktober 2012 16:10

Nu "gör" jag helg. Plockar och pysslar, tänder ljus och lyssnar på Edith Piaf.

I morgon ska jag klippa ner det som är kvar av sommarens perenner och gräva ner några tulpanlökar. Efter det finns det stor risk för ett litet besök på "Magasinet", en loppis som ligger på Norra Järnvägsgatan 9 (brevid "Cyckel-Nisse"). Samlar på vackra bilder/tavlor till en framtida foto/konst-vägg. Förra helgen köpte jag två ark och Henke skrattade åt kontrasten mellan bilderna, den ena är "vuxet naken" och den andra "kristet religös". Får se vilka som hamnar i ram och vilka som sparas i byrålådan.


Nu blir det nog ett glas rött till pysslet....



Kram  


    

Så här vackert är det hemma hos min lillebror och hans fina Mia. Vilken drömutsikt!
  

Av Terese Mattson - 18 oktober 2012 06:59

Dricker kaffe med tända ljus innan jobbet. Vad mörkt det är länge på morgonen nu, redan! Blir lika förvånad varje år. Även om tröttheten är ett faktum så kan jag inte sticka under stolen att jag faktiskt gillar mörkret. Det är härligt att bo i ett land med så stor variation av ljus, mörker, värme, kyla, färg och form. Skulle tröttna om det var sommar året runt.

Nordbo...det är jag det.


Kram


 

Av Terese Mattson - 16 oktober 2012 20:12

..om att längta efter julen.

Höstens första snö låg på marken när jag vaknade i morse. Både jag och Henke blev glada, han för att pimpelfisket närmar sig och jag för att julen närmar sig. Jag är helt galen i julen, det har eskalerat de sista åren, speciellt sen vi fick plats för julgran. Har lovat mig själv att hålla tillbaks på pyntet tills dagarna innan jul, (tröttnade på julpyntet innan nyår i fjol!) Vi reser utomlands en vecka i december och kommer hem fyra dagar innan julafton, det kommer att gör det hela lite lättare.

Just nu håller jag på att skriva en lista på julklappar som ska inhandlas till min svägerskas julklappskalender...inte helt lätt att komma på 24 småsmå klappar, men nu har jag bara nio stycken kvar. I fjol fick jag en av henne så nu är det hennes tur att få lida sig igenom 24 dagars frestelse! Hon och jag är lika barnsligt förtjusta i julen och "småklapparna". De billigaste och kanske till och med kostnadsfria klapparna är de allra finaste.


16 oktober. Mitt första "jul-inlägg"!!!  




Hörde den här på radion idag och kom att tänka på en ängel i himlen...  

Tittut...


Kattälskare, hemmapysslare, radhusägare som älskar att gräva i jord och springa på loppisar.
Leker livet med ölbryggande fiskenörd, vår dotter Julia och katten Muller.

Mina olika...

Senaste orden

Det förflutna (arkiv)

Dåtid...

Länk-kärlek

Old and loved...

                               

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 


Skapa flashcards