Alla inlägg under december 2012

Av Terese Mattson - 27 december 2012 09:29

Vem är troende?

Är man religös om man är troende?


Ibland kan jag fyllas av en känsla, av någonting större än mina vardagliga tankar och känslor.En ödmjukhet och ett lugn som är väldigt behagligt. I just de stunderna så känns det så självklart att jag hör samman med alla och allt som existerar. Jag är bara en del av allt och vi är alla en och samma.


Är det tro?

Är det att vara religös?


Jag önskar att jag kunde "styra" in mig själv i den känslan mer ofta, men den kommer alltid oanmäld.


Hur känner ni? Tror ni?


Annas eviga 


Av Terese Mattson - 23 december 2012 09:11

Jag behövde verkligen komma iväg, få känna värmen, solen och umgås med min man. Det var som att jag åkte ifrån allt jobbigt, alla tankar. Bara var fri, lätt och utvilad i en vecka.


I morgon blir det första gången jag jobbar på julafton, det känns sisådär men det är ju så när man jobbar inom vård och omsorg. Det måste göras. Men min julkänsla är noll. Finns inte. Vill mest att julen och nyår ska vara över för i år.


Efter nyår brukar det kännas att vi väntar ljusare tider. Inte långt kvar till vårvintern, värmande sol och längre dagar. Jag längtar, innerligt.


Av Terese Mattson - 14 december 2012 22:18


I skrivande stund sitter vi på en irländsk pub och utnyttjar wfie. Vi har en underbar semester, det känns som den bästa någonsin. Idag har vi promenerat runt i flera timmar, solat, badat, ätit god mat och sovit middag. Nu ser jag ut som en kräfta, så jag passar fint in på denna irländska krog.


Kram

Av Terese Mattson - 13 december 2012 14:17

Dricker vin för att lugna mina nerver. Att flyga ligger icke på topplistan!

Av Terese Mattson - 10 december 2012 09:11

Varför pluggade jag inte franska när jag gick på högstadiet? Önskar att den tiden hade sett annorlunda ut. Men vad som har hänt kan man inte ändra på. Tyvärr.

Hur svårt är det att lära sig ett nytt språk som vuxen? Egentligen blir väll inte hjärnan mindre mottaglig för ny information?  Inställning och studieteknink är nog viktigare? Ska börja med att läsa matte, hoppas att det går bra fast jag jobbar heltid. Det måste göras, någon gång kommer jag behöva det där betyget. Efter nytta kan jag unna mig nöje, till exempel en nybörjarkurs i franska (egentligen är nog nöjet mer när kursen är förbi och kunskapen finns)


Försöker att packa inför semestern, det går inte så bra. Att prova sommarklänningar i vinterblek hud är lika snyggt som att man skulle gå klädd i stickade strumbyxor på midsommarafton. Nej, fulare.


Peace and love...

 



Av Terese Mattson - 9 december 2012 16:02


Min kärlek, min hjälte   


 

Av Terese Mattson - 8 december 2012 09:48

Henrik har åkt till Hälsingland för en pimpelfiskepremiär. Hela huset för mig själv och katterna. Funderade på Birsta för ett ögonblick, men ångrade mig. Ska lyssna på massor av bra musik, kanske några program från P1, fixa naglarna, baka en mjuk pepparkaka, göra en drömfångare till Mia, fixa symaskinen så att jag kan sy en ny kimono, laga en god middag, se en film, kanske blir det Svinalängorna eller en gammal klassiker som "Dansa med vargar".


Börjar med en dusch och en ansiktsbehandling.


 

Peace and love   
  

Av Terese Mattson - 6 december 2012 20:39

 



Ovido - Quiz & Flashcards