Alla inlägg under juni 2013

Av Terese Mattson - 27 juni 2013 10:08

Kusin Jenny och hennes man Thomas är här uppe och hälsar på den här veckan, tänk att nästa gång vi ses kanske jag inte är gravid längre. Härom kvällen var Henkes lillebror Jonas-Petter här och hälsade på, eftersom han bor i Malmö så vet vi att vi inte kommer att ses förens lillan är här. Overkliga tanke. Som jag längtar. Det känns så spännande, man vet ju egentligen inte hur något kommer att bli och kännas. Allt är bara drömmar och fantasier. Känns skönt att jag inte har en "rosa fantasi" om att allt ska bli jätte mysigt den första tiden efter förlossningen, då slipper man bli totalt besviken och chockad om man är totalt utmattad med smärtor och hormonell-berg-och.dal-bana Det verkar som att ALLA föräldrar upplever första tiden som föräldrar så olika och helt individuellt.

Snart har jag och Henke våra egna känslor och minnen om den första tiden som föräldrar till lillan.   


 




Av Terese Mattson - 25 juni 2013 11:09

I morse när Henrik släppte in katterna så hade Muller satt något i halsen, han kraxade hela tiden utan att få upp något. Bara att packa in honom i bilen och åka upp på Djurkliniken, IGEN! De ska ge honom lugnande och ta ut det som har fastnat. Nu längtar jag tills jag får hämta hem min lilla älskling. När jag satt där uppe och väntade på att de skulle ta emot honom så fick en tjej ett jobbigt besked om sitt djur, för hon grät hysteriskt stackarn. Urch, man blir helt förstörd när det händer något med de små vännerna. Tack å lov så är det nog inget allvarligt med vår lilla vän den här gången. Sist, när han hade svalt en gummikula var han nära att dö. Vill aldrig mer vara med om något liknande.


Min fina lilla vän   


 


Av Terese Mattson - 25 juni 2013 00:10

Dagens sommarpratare Liv Strömquist fångade mig ingenstans, jag orkade inte ens lyssna klart på hennes ältande om mens och mens och mens. Hon hade säkert självklart ett större feministiskt syfte med sitt sommarprat, men jag orkade inte följa henne enda fram. Igår berättade Maja Ivarsson om sitt liv, om tragedier och framgångar. Helt okej sommarprat. Först ut var Jonas Gardell som levererade ett program helt i min smak. Det hade en röd tråd, ett djup, det berörde på flera plan.

Lyssna på underbara Jonas Gardells sommarprogram HÄR.   


 

Av Terese Mattson - 24 juni 2013 23:59

Vad håller på att hända? Inom loppet av en vecka har jag bakat 2 sockerkakor (misslyckade, men endå) och en dubbel satts kanelbullar! Så mycket brukar jag normalt baka på ca 5 år. Är ganska kass på att baka och tappar lusten då jag misslyckas, men enligt Henke så är de här bullarna "jääätte gooda". Jag vet inte om min kommentar om att det är sista gången jag bakar bullar om de inte blev goda som gjorde det goda omdömet?!   


Nu värker mina fötter som om de gått en sju-mila-vandring, så sängläge blir bra. I morgon ska jag inte komma på några tids krävande projekt. Icke.


Peace...


   




Av Terese Mattson - 23 juni 2013 16:44

 

   

I år vilar min trädgård, ogräs tar över lite här som var och gräsmattan blir alldeles för hög mellan klippningarna. Det är lika vackert endå. Hoppas bara att tomaterna snart ska börja växa, för än ser det fattigt ut. Egentligen är det en sort som man ska ta bort "tjyvskotten" på, men eftersom jag i år går in för en "lat-trädgård" så har jag ignorerat alla skott och hoppas att det vill sig endå. Kanske var det ett misstag, vi får se.



I dag går vi in i vecka 28 och jag ska besöka Ludmilla, läkaren som hjälpte oss på vägen mot vår graviditet. Ska bli kul att få höra lilla hjärtat igen.   


 

Av Terese Mattson - 22 juni 2013 19:11

Efter en fin midsommarafton på Högön med stora delar av familjen så kom vi hem sent igår och somnade i vår egen säng. Det var så skönt att vakna hemma i morse, jag orkar inte med allt stök som hör till alkoholen nu när jag är gravid! (knappt jag gör det i vanliga fall, men då känns det inte lika jobbigt som nu)


Hade ett stort behov av att få köra en urrensning av hemmet, så jag bad Henke att åka iväg under några timmar. När han hade lämnat borgen så städade jag i 6 timmar. Nu är här rent och fint och jag kan slappna av!   


     

Av Terese Mattson - 20 juni 2013 18:51

Jag har varit fruktansvärt pedantisk, men nu är jag liiite botad. Man måste bli det för att orka leva med någon som inte är pedantisk. Men just idag så känns allt här hemma smutsigt och dammigt. Jag har inte dammsugit på 1 vecka pga min rygg(normalt gör jag det nästan varje dag, och då bakom och under ALLT!). Sist jag gjorde det så låg jag på soffan och nästan grät av smärtan efteråt. Men nu äter det upp mig innifrån att bara veta hur det ser ut här hemma. Dammet har krupit upp på väggarna, allt känns smutsigt och dammigt. Katterna hårar och släpar in smuts. Henke sprider sina saker i hela kåken och grisar ner överallt. Mitt sinne exploderar!!! Jag kan inte koppla bort och koppla av. Hur faan gör man? Det känns verkligen som slöseri med tid och liv att faktiskt må dåligt över ett ostädat hem, men jag gör det ändå. I morgon åker vi ut till stugan och det stör mig att veta att vi ska komma hem till denna smuts. Vill alltid ha renbäddat och städat om jag ska åka bort, bara för att det är så skönt att komma hem till. 


Ghaaaaaaaaaaaaaaa........


Är detta helt sjukligt, eller är det vanligt att känna och tänka som jag? 


 

Tittut...


Kattälskare, hemmapysslare, radhusägare som älskar att gräva i jord och springa på loppisar.
Leker livet med ölbryggande fiskenörd, vår dotter Julia och katten Muller.

Mina olika...

Senaste orden

Det förflutna (arkiv)

Dåtid...

Länk-kärlek

Old and loved...

                               

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 


Skapa flashcards