Alla inlägg under augusti 2013

Av Terese Mattson - 31 augusti 2013 11:35

För ett år sen var livet tungt och det kändes stundvis som att jag bara ville packa ihop och åka ifrån allt. Långt bort. Sen träffade vi Ludmilla Ondrasek och hon hjälpte oss med det allra finaste. Ett litet frö i min livmoder, snart ett barn i min famn. Kommer alltid att vara henne tacksam, för hon vände mitt liv från hopplöshet till lycka.         

            


Av Terese Mattson - 28 augusti 2013 07:07

Henke väckte mig lite försiktigt för att be mig byta sovställning (snarkade tydligen!   ), efter det kunde jag inte somna om. Det var bara till att kliva upp och koka gröt, lyssna på Stil i P1 och ta en dusch. Inte mig emot, för som jag älskar att kliva upp tidigt när jag inte är tvingad att dra i väg på jobbet. Det är så mysigt att det är tyst och lugnt, alla grannar sover och solens ljus är så där extra mjukt och vackert. 

Det märks på min sömn att jag är i slutet av graviditeten nu, det är svårt att hitta behagliga sovställningar, men det gör ingenting för jag har all tid till att vila på dagarna. Igår var jag hemma och pysslade på hela dagen, slumrade en stund på eftermiddagen och bara njöt. Det behövdes eftersom jag var på Birsta i förrgår och handlade för ett år kändes det som, vi var på Birsta city, Rusta, Ikea och Ica Maxi! Var helt överkörd på kvällen och fötterna värkte ont ont.

Har funderat på att sy lite nya kuddfodral till bla. soffan och kollade efter tyger på både åhlens och Ikea, men föll inte helt för något av tygen. Hittade istället färdiga kuddfodral för en billig peng på Ikea som jag (och Henke!!!) blev super nöjd med. Alltid när augusti går mot september så blir jag sugen på att byta ut allt det ljusa mot murrigare färger, men ska försöka hålla tillbaksa lusten lite längre i år. Ska istället ta tag i allt på utsidan innan bebisen kommer, så sommarens växter hamnar nog tidigt på komposten i år. Höstens växter får ta plats istället! 


Kram   

 

Av Terese Mattson - 27 augusti 2013 10:25

Det är en hel del att hålla koll på när man ska vara sjukskriven, havandeskapsledig och mammaledig. Många papper, många samtal och måååånga minuter i telefonköer. Vi har den senaste veckan gjort en planering för "mamma-pappa-dagarna". Har äntligen fått lite förståelse för hur det fungerar och vi har en plan för hur vi ska kunna ha dagar kvar inför jular, födelsedagar osv. Henke jobbar statligt och är alltid ledig helger och högtidsdagar, dessvärre ser det inte ut så när man jobbar kommunalt som jag gör (exempel. förra julen jobbade jag 7-17, 6/7 dagar under julveckan). I morgon ska jag träffa min chef och lämna in en ledighetsansökan för min mammaledighet och det känns konstigt att planera när vårt barn ska börja på dagis redan innan hon är född. 

Har blivit tipsad om att ställa vårt barn i "dagis-kö" så snart hon är född, då ökar man chansen att få ett bra dagis på bra avstånd.

Vi får helt enkelt göra det då!   


När blev jag så "vuxen"?

 

 

 

Av Terese Mattson - 26 augusti 2013 09:38

Att bo i ett hem utan badkar är helt uteslutet för både mig och Henke och just nu är jag extra tacksam att vi har både dusch och badkar. Skulle aldrig orka raka benen i duschen nu, det är jag alldeles för klumpig för!    Njuter som aldrig tidigare av att hemma-spaá.

Det är mitt bästa tips till höggravida kvinnor.


Idag ska vi till barnmorskan och prata om förlossningen. Känns skönt att vi närmar oss, men samtidigt konstigt att jag bara har 2 inbokade träffar kvar på mödravården. Trivs jätte bra med "min" barnmorska, vilket har varit väldigt viktigt för mig under den här tiden och jag kommer att sakna henne.   


 

Av Terese Mattson - 25 augusti 2013 11:19

Känner mig mer än redo för förlossningen nu. Längtar innerligt efter att få komma hem med vårt lilla barn och börja den nya resan. Är trött på att vara gravid, trött på att vara trött. 29 dagar kvar till bf, någon plusstid vill jag inte tänka på.

I går var jag så uttråkad att jag tvingade/övertalade Henke till att få ge honom fotvård! (mig skulle man ALDRIG behöva tjata på för att få ge fotvård!!)

 

Så här såg det ut när jag kom in i sovrummet härom dagen. Vad gör man? Vagnen har jag satt nät över och det var tillräckligt för att Möllers intresse skulle dö av. Köpte ett nät till sängen, men det fungerade inte lika bra, så det var 100 kr bortkastat. Jag vill inte behöva ha stängda dörrar här hemma, vill att katterna ska ha friheten till hela vårt hem, precis som vi. Har i hela mitt liv haft en fobi för stängda dörrar! (?)


Angående vår fina retro-vagn så har jag börjat få lite bekvämlighets-panik. Har känt på lite nya vagnar och de är ju MYCKET lättare att "köra", svänga och lyfta. Kanske blir ett "panik-inköp" av en bättre begagnad liggvagn i höst trots allt. Planen har ju varit att köpa en ny sittvagn mot senvintern. Vi får se hur det blir?  


Av Terese Mattson - 23 augusti 2013 22:24

Se den.


 

Av Terese Mattson - 23 augusti 2013 22:11

Det blev inte flera dagars väntan, idag träffade jag Tommy och Mias lilla flicka. Hon är så fin och perfekt med sitt mörka hår och näpna lilla mun. Längtar redan efter att träffa henne igen. 


Kärlek   

Av Terese Mattson - 22 augusti 2013 10:25

Igår kväll kom HON, 4200g och 53 cm. En stor tjej som inte hade bråttom ut i världen. Äntligen. *Jag som trodde att hon var en liten kille!* Om de nu har sett rätt på vårat ultraljud så betyder det att det blir tre små tjejer som får växa upp tillsammans.  Har blivit mer och mer nervös över att de ska ha sett fel, nu när man ställt in sig på en tjej. Vi kallar "henne" vid namn osv. Skulle bli konstigt om det kom ut en liten kille, omställningen alltså, eller så kanske det känns helt naturligt, hoppas det isåfall. Tänkte vänta med att åka ner till de tre, ge dom lite tid att landa hemma. Jag vet inte hur det är att komma hem från BB, men jag kan tänka mig att det är väldigt omtumlande med allt det nya. Då är det nog skönt att inte ha nyfikna gäster 24-7. Men jag längtar verkligen efter att få träffa denna lilla människa, som jag är faster till   

Det ska bli jätte spännande att höra vad Mia har att säga om förlossningen och vilka råd hon kan ge mig inför våran. Nu längtar jag mer än tidigare tills det är dags.

 

Blommor å kärlek 

Tittut...


Kattälskare, hemmapysslare, radhusägare som älskar att gräva i jord och springa på loppisar.
Leker livet med ölbryggande fiskenörd, vår dotter Julia och katten Muller.

Mina olika...

Senaste orden

Det förflutna (arkiv)

Dåtid...

Länk-kärlek

Old and loved...

                               

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 


Ovido - Quiz & Flashcards