Alla inlägg under augusti 2013

Av Terese Mattson - 21 augusti 2013 16:12

Precis som jag trodde så blev idag dagen som Mia och Tommys bebis vill ut i världen. Har inte hört något sen i morse och min nyfikenhet håller på att ta knäcken på mig!
Ghaaa.... :)

Av Terese Mattson - 18 augusti 2013 19:54

Igår rensade jag upp i klädkammaren och vek ner större delen av alla mina klänningar i lådor. Känner att det inte är någon idé att ha dem hängande framme när de är för små. Kommer att bli riktigt roligt att kunna hänga fram och börja använda kläderna igen. Sorterade även upp sjalar, halsdukar, mössor, vantar osv. Insåg att jag just nu äger ungefär 30 sjalar och 20 mössor/baskrar!!! Nu är det iallafall riktigt fint i klädkammaren och allt är lätt att hitta.

Ni som brukar läsa här har nog förstått att jag är lite pedant, ett arv från både mamma och pappa. Pappa lärde mig att bädda sängar till perfektion och värdet (!?) i att kunna sköta skor likt en skomakare. Idag tvättade, smörjde och sprayade jag upp alla våra skinn- och mocka-skor och tänkte på pappa, hans värderingar kring hur man kan bedömma en människa efter hur skorna ser ut! (kan man det?!) Bör ju tillägga att min pappa gärna går i italienska skinnskor och äger en hel låga med mönstrade sjalar i en himmelsk massa färger.

 

Svagheten för accecoarer, det ärvdes nog från pappa.

 

Kram   

 

Av Terese Mattson - 17 augusti 2013 13:18

På måndag börjar Henke jobba igen, efter 6 veckors semester. Det ska bli skönt med lite vardag och rutin nu, för det känns som att dagarna bara flyter ihop och min dygnsrytm är helt galen. Är vaken till sent på nätterna och sover nästan hela förmiddagarna, något jag egentligen inte alls trivs med. Älskar att vakna med ljuset och somna med mörkret, så jag ska ställa klockan i morgon så att jag får ordning på sovtimmarna. Undra hur lång tid det kommer ta innan man känner att man fått in rutiner med bebisen? Hoppas att det inte dröjer allt för länge.

 

Idag har min svägerska och bror beräknat förlossnings datum, men än är ingen förlossning igång. Har fått en känsla för att det blir på onsdag, den 21 augusti. Vad jag längtar efter att få träffa den lill*. Så roligt att både kusin Anna, Tommy min bror och jag får barn ungefär samtidigt. Även om mitt och Annas barn blir fyrmänningar så känns det mer som att de också blir kusiner. Läste att fyrmänningar även kallas småkusiner, så det är vad jag kommer att säga att de är, småkusiner.  

 

Kusin Linda och jag   

 

Av Terese Mattson - 15 augusti 2013 20:14

Fy vad jag är less på att vara så här fet, samtidigt är jag är konstant sugen på att äta...massor...av allt. Patetiskt. 

Längtar efter att kunna titta mig i spegeln och känna mig snygg. Längtar efter att springa i skogen. En gång i tiden så kunde jag göra det, men det var länge sen nu känns det som. Är nervös och peppad inför att ta tag i min vikt, för det kommer att ta tid och det kommer att bli sjukt jobbigt.


Hittade den här inspirerande tjejen på instagram

LCHFINGENJOREN

Älskar alla hälsobloggar som verkligen inspirerar och peppar. Tackar tackar.


Min vikt-hälso-plan är att plocka bort kolhydrater och äta lchf efter förlossningen. Min förhoppning är att kunna börja gymträna runt nyår. Långa promenader med barnvagnen lär ju också plocka bort ett kilo eller två. 


Har ett par svarta Nike free run, men ska unna mig ett till par, för det är de skönaste skor jag någonsin stegat i. Att ha sköna kläder och skor är a och o.

 


Av Terese Mattson - 14 augusti 2013 11:46

Graviditetsvecka 35

 

Bara en månad kvar. Tankar, förhoppningar, känslor och rädslor inför förlossningen kommer till och från. Att hänge sig till det okända, acceptera och hänga med... det är en utmaning. Man vill och tror att man har kontroll över så mycket i sitt liv, men när det kommer till en graviditet och att föda barn så förstår man på djupet att man inte kan styra och kontrollera allt. En ny resa.

Har till mesta del mått bra i min graviditet, men önskar att jag hade njutit mer under vägen, att jag tidigare hade vågat hänge mig till det nya, det okända.

Nu är det "bara" veckor kvar innan den här resan tar slut och en ny resa tar sin start.

Livet   

     
 

Av Terese Mattson - 12 augusti 2013 09:10

Under semestern äter jag och Henke mindre regelbundet, maten är dessutom lite annorlunda än "vardagsmaten". Nu känner både jag och Henke att vi längtar efter "riktig-spis-mat". Köttfärsbiffar, gräddkokt torsk, höstgrytor o.s.v Igår gjorde vi blomkålsmos med philadelphiaost och persilja, köttfärsbiffar och purjolöksås på creamfraich. Så gott och enkelt.

Tur att jag älskar blomkålsmos, för det lär ju bli en del av den varan framöver. Blomkål är ganska dyrt under vintern så jag ska hålla utkik under skördemånaden, tänkte köpa färsk och göra i ordning och fylla ett fack i frysen.

   

Av Terese Mattson - 11 augusti 2013 22:50

Måste försöka att röra mig mer, utan att få ont. Blir så rastlös av att vara så stilla som jag har varit länge och det gör att jag är vaken sent på nätterna. Tråkigare finns inte. I morgon ska jag till barnmorskan och tänkte åka på sporthallsbadet efter det, att simma några längder borde hjälpa och imorgon ska det regna så det borde vara färre barn i poolen. Måste försöka hitta några "badkläder" som funkar, har inte köpt några nya i år så ni kan ju lista ut att de är alldeles för små. Jag får köra på svarta underkläder helt enkelt.

 


Av Terese Mattson - 10 augusti 2013 20:51

Blev djupt imponerad och inspirerad av Aron Andersson när jag hörde om hans bestigning av Kebenekaise. Aron är rullstolsburen men bestämde sig för att bestiga berget och LYCKADES!

Jag sätter min egen gräns, jag kan klara allt.

Har läst om motivation och målsättning här under sommaren och blivit så inspirerad till nya mål i livet. Det är en härlig känsla.

Aron Andersson webbplats och blogg 

 

Ovido - Quiz & Flashcards