Alla inlägg under september 2013

Av Terese Mattson - 5 september 2013 20:28

Trädgårdsarbete gör mig lycklig. Lycklig och trött.


Många plantor och blommor hamnade på komposten idag. Fortfarande är några växter fina och blommande, de fick lite extra kärlek så nu står de nog fint i några veckor till. Har tvättat ur många krukor och ställt i ordning lite inför vintern, väldigt tidigt men också väldigt skönt att ha lite gjort innan bebisen kommer. Medans jag plockade och städade bland växter, krukor och ogräs så funderade jag över nästa års trädgårdsplaner.

 

Väldigt avkopplande, som meditation.

       

         

Av Terese Mattson - 5 september 2013 11:22

Yrvaken trodde jag att vattnet hade gått, skrek rakt ut till Henke, rusade in på toan, började vakna till för att inse att det bara var en dröm. Besvikelse. Jag blev så glad, tänkte att..nu är det inte långt kvar. Jaja...jag vankar vidare.


Min finaste, Urkult 2013   

 

Av Terese Mattson - 4 september 2013 11:39

Hur kunde det dröja så länge innan jag såg denna underbara, viktiga, sorgliga, kärleksfulla serie?

Se den.

 

Av Terese Mattson - 3 september 2013 13:42

Mina nätter är inte fyllda av sömn längre. Numera sover jag lite "hipp som happ" och istället för att läsa eller titta på tv så ligger jag och lyssnar på gamla avsnitt i sveriges radios podarkiv. Älskar "sommarpratarna", "stil", "kropp och själ" och "odla med P1". I natt lyssnade jag på Annika Östbergs sommarprat från 2010. Det finns så många bra sommar-och vinter-i P1, som berört mig vid hjärtat och lämnat kvar eftertanke och ödmjukhet... Jonas Gardell, Rikard Wolff, Leo Razzak, Hanna Hellquist, Nanne Grönvall, Filip Hammar, Kristian Gidlund (som jag fortfarande inte orkat lyssna mig igenom!) och många många fler.


Började dagen med att se filmen Braveheart från 1995, grät mig igenom ungefär 100 av 177 minuter. Har sett filmen många gånger och gråter lika mycket varje gång! (böhöhö....what!!??) Hur är det möjligt? Finns flera filmer som jag sett många gånger och gråter lika mycket till varje gång. Mycket märkligt, men det är ju så myyysigt av någon konstig (och bisarr?!) känslomässig anledning. Är detta ett kvinnligt beteende? Vet av många kvinnor som känner igen sig, men har aldrig hört en endaste man säga att han känner igen sig. Har aldrig sett en man gråta till en film, ALDRIG. En gammal killkompis berättade att han hade fått en liten tår i ögat till filmen Armageddon, det är allt. Märkligt.

 





Av Terese Mattson - 2 september 2013 17:54

Idag blev det en flottig, god och snabblagad middag, den tar max 10-15 minuter att tilllaga.

Färskpasta med vitlök-persilja, smått skuren bacon, creamfraich med soltorkad tomat-fetaost smak. Serveras med tomater och babyspenat. Verkligen jätte gott för att vara snabb-fabrikat.

     

Av Terese Mattson - 2 september 2013 12:50

 

För något år sen fick jag för första gången höra talas om  Pradyumna Kumar och hans otroliga resa från Indien till Borås och kärleken. Blev trollbunden och längtade efter att höra mer om han och hans frus liv. Nu har jag beställt boken och ser fram emot att läsa den under mina sista dagar som gravid.   


Några ord från Pradyumna i tidningen "Leva"


" Det viktigaste av allt i livet är andningen. Först andningen och sen kommer kärleken. Allting är ett. Andningen bevisar det. Genom andningen är vi sammankopplade på det djupaste planet med allt levande, från kolatomer till elefanter i Afrika och krokodiler i Indien.

Livet är mycket enkelt, men vi människor har gjort det komplicerat, menar PK.  Det är tanken på separation som har skapat våra problem.

Livets resa är intressant. Vi reser hela tiden mellan två landskap, det inre och det yttre. Du är din egen guru. Det är enkelt och du har allt du behöver inom dig. "

Av Terese Mattson - 2 september 2013 08:03

Regnet faller och den stora björken utanför vårt sovrumsfönster skiftar mer i gult än i grönt nu. Längtar ut i skogen, för att plocka svamp. Har några svampställen som jag brukar besöka varje år, men orkar inte ta mig dit nu så jag ska försöka att hitta svamp på enklare avstånd. Skogen doftar som allra godast just den här tiden på året, doften gör mig lugn och lycklig. Min lilla katt Muller älskar att spendera sina dagar i skogen och ofta när han kommer hem så luktar hans päls som den vackraste av skogar. Då kan jag inte hålla mig från att lyfta upp honom i min famn och trycka ner min näsa i hans mjuka päls. Dubbel lycka och kärlek.

 

 


Tittut...


Kattälskare, hemmapysslare, radhusägare som älskar att gräva i jord och springa på loppisar.
Leker livet med ölbryggande fiskenörd, vår dotter Julia och katten Muller.

Mina olika...

Senaste orden

Det förflutna (arkiv)

Dåtid...

Länk-kärlek

Old and loved...

                               

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 


Skapa flashcards