Alla inlägg under december 2013

Av Terese Mattson - 30 december 2013 09:25

I mellandagarna ska man passa på att umgås och vila, kan man ju tycka. Jag passade på att STORSTÄDA hela huset. Nu är förrådet i rimlig ordning, mitt skrivbord är organiserat, massor av prylar har putsats och ställts undan. Här råder nu en mer minimalistisk ton, vilket känns både skönt och fräscht.
Henke och jag har kommit fram till att vi ska flytta ner vårt sovrum så att Julia får sitt lekrum på övervåningen. Henkes spel-och musik-rum ska ge plats åt mitt skrivbord, så vi får ett gemensamt hobbyrum. Det kommer att bli jätte bra och jag längtar efter att tapetsera och göra klart allt NU. Igår var jag och Julia på stan med Elina och köpte nytt tyg till våra kökstolar (de tidigare var för mörka i vårt numera "ljust & fräscht-hem") såg då många fina "barntyger" som skulle passa fint till Julias rum, men måste börja med att välja tapet. Att välja tapeter är ju som att ta sig igenom en vildvuxen djungel, inte det lättaste. Men har redan några favoriter, självklart är det rullar som ligger på cirka priset a' 1000 kr. Tur att vi bara ska göra en fondvägg.

Fridens liljor.

Av Terese Mattson - 28 december 2013 18:17

En tillbaka-blick på året som gått....

 

Januari bjöd på bästa möjliga start med ett efterlängtat besked från läkaren Ludmilla, att vi väntade barn. När jag minns tillbaks på året som gått så känns det som en endste lååååång graviditet fram tills att Julia (med vräkning bf+15) kom. Förutom att min rygg och fogarna gjorde väldigt ont så mådde jag bra under min graviditet. Trodde innan graviditeten att jag skulle njuta mer av att vara gravid och att jag skulle "knyta an" till barnet där inne, men den romatiserade bilden infann sig endast korta stunder. De stunderna kändes magiska, men som skrivet; det var endast korta stunder. Ibland oroade det mig att jag inte hade "knutit an", oroade mig att jag inte skulle göra det efter förlossningen, men den oron var/blev obefogad. Kärleken överväldigade mig den där första natten på BB när hon låg på mitt bröst och tittade på mig med de där stora mörka ögonen.


Allt innan förlossningen kretsade kring graviditeten och allt efter förlossnigen har kretsat kring Julia.


TL;DR: ÅRET DÅ JAG BLEV MAMMA.

 

     

Av Terese Mattson - 25 december 2013 21:51

Som jag har längtat efter dessa dagar då även Henke är ledig.

Vidare om julen och livet tar vi en annan dag. Nu ska jag lukta på min bebis och prata med H.

Kram

Av Terese Mattson - 21 december 2013 16:50

Fick en tidig julklapp av min man idag, broddar. Nu har vi minimerat risken att jag ska bryta höftbenet. Även har vi minimerat risken att någon någonsin ska tro att jag är under 30 år.

 

 

Av Terese Mattson - 19 december 2013 11:00

Innan vi köpte vår Emma ljunga (nyare modell) så tittade jag på Kronans barnvagnar, men vågade inte köpa en då ingen jag känner haft en av det märket. Igår såg jag en röd Kronan på stan och blev så avundsjuk, för de är ju så fina. Emmaljungan som jag kör är bra på alla sätt och vis, men de är i mina ögon inte lika snygga. Ska det vara Emma ljunga så ska det vara 70-talare. Henke kommer att bli alldeles trött på mig om jag berättar att jag funderar/drömmer om att byta/köpa en till vagn.

    

Av Terese Mattson - 19 december 2013 10:32

Veckorna efter förlossningen kantades av spinalläckagen, sömnbrist, ömma bröst och en ofta gråtande och orolig liten bebis. Trots det så upplevde jag enorma lyckorus , en överväldigande ödmjukhet och kärlek (älskade hormoner). De sista veckorna har Julia varit mycket mer harmonisk, hennes magknip är minimal och hennes snuttbehov är nu tillfradställt då hon har tagit nappen. Äntligen börjar mammaledigheten kännas och bli så som jag hade hoppats på. Vissa dagar synkar det mesta och jag hinner med både nytta och nöje, andra dagar så är det nästan tvärtom. Men jag stressar inte upp mig om jag inte hunnit med allt jag önskat, det kommer nya dagar.


I tisdags var vi på föräldrargrupp-träff för första gången. Vi var 6 mammor i lite olika åldrar som lite blygt och tafatt fick lära oss "spädbarns massage". En av mammorna bor bara en lite bit ifrån oss, så vi bytte nummer och ska ta en promenad tillsammans här i dagarna. Hon har också en lien tjej som bara är några veckor äldre än Julia.

 

 

Av Terese Mattson - 16 december 2013 23:39

Jag fick julgran till tredje advent, Henke fick en fiskedag nästa helg. Förhandlingen är avslutad.

Jag har avklarat vinterns första prakt-vurpa. Det gjorde/gör ont.

Har ingen julkänsla än!?

Har bestämt mig för att köpa gymkort på friskis. I början av januari är det kaos på alla gym då helt plötsligt hela Sverige ska komma i form. Köper i slutet av januari.

Har sorterat bort 95% av alla Julias kläder. Min lilla bebis har vuxit ur de där små plaggen som vi så varsamt klädde henne i den där första tiden.


Stanna tiden, tack.


Av Terese Mattson - 14 december 2013 13:57

     

   

Skapa flashcards