Alla inlägg under mars 2014

Av Terese Mattson - 20 mars 2014 12:50

Har sålt vår nyare EmmaLjunga för att ge plats åt en smidigare sittvagn. 

Nu är frågan; vilken?

Har djupdykt i barnvagns bloggar för att hitta "den perfekta vagnen", men har fortfarande stor beslutsångest. Brio smile är ett lockande alternativ, delvis för att den har fullt liggläge (ett måste) och Julia kan sitta vänd mot mig och att hon sitter ganska högt upp. När man är lång som jag, är det skönt att ha barnet så högt upp som möjligt så länge barnet själv inte kan klättra i och ur vagnen (finns säkert de som tycker tvärtom, men jag har lättare att lyfta mer ergonomiskt ur en högre vagn) Brio smile var även väldigt skön och smidig att köra i butik, men platta stengolv säger lite om hur den är att köra på asfalt och grus!?

Ska åka på Babyproffsen och klämma på deras utbud för att sen ta ett beslut. Vill verkligen inte behöva ångra mig bittert när jag ska köpa en ny-ny vagn.

 

Har ni några tips? Vilken vagn har ni älskat/hatat?

 

 

 

 

Av Terese Mattson - 19 mars 2014 10:46

Är så glad att det snart är april, att ljuset återvänt. 

Solen och doften av Julias hår.

 

     

   

 

 

Av Terese Mattson - 16 mars 2014 21:24

I lördags åkte jag till mamma för att återigen låna hennes symaskin eftersom min har krånglat i en evighet. Fina mamma överaskade mig med en present, en gammal Singer symaskin, så nu kan jag äntligen sy hemma igen. Maskinen är helt underbar, skön och enkel att "köra" och stygnen blir perfekta. Sydde en kortare vimpel som ska hänga i fönstret och en längre vimpel som ska hänga längst väggen, båda på Julias rum såklart. Det var jätte roligt att skapa dom och de blev så fina att jag nu vill sy fler saker.

 

 

Av Terese Mattson - 10 mars 2014 21:24

Hade en dröm om en stringhylla med teakplan och svarta gavlar till Julias rum. Av en händelse så hade jag turen att få en av min lillasysters pappa. Precis en sån som jag hade tänkt mig. Ibland har man tur.

 

Bild lånad; HÄR

 


   

Av Terese Mattson - 5 mars 2014 12:01

Har köpt tyger till Julias vimpel. Gillar att färgerna är lite starkare, vill inte att rummet ska inredas i endast mjuka pastellfärger. Vill ha färg och form som lockar till lek och kreativitet.

 

     

Av Terese Mattson - 5 mars 2014 11:37

Igår fick jag ett dockhus av mamma, ett exakt likadant som jag hade när jag var liten. Nu ska här målas, tapetseras, jagas möbler och diverse inredningsprylar. 

Har bestämt mig för att börja binda fiskeflugor för att sälja dem och tjäna lite pengar. Det blir inga stora pengar, men en liten extra slant som kan bekosta exempelvis renoveringen av dockhuset.


Hur ska jag hinna med allt? (dagens lyxproblem)

 

           

 

 

Av Terese Mattson - 3 mars 2014 14:08

Har funderat länge över hur jag vill inreda J´s rum. Har kollat i affärer, på bloggar och i inredningstidningar så fort jag haft chansen. Allt jag kommer fram till är att jag vill ha nästan alla "stilar", vilket är omöjligt. Det blir nog som i resten av vårt hem, en salig blandning. Har bestämt mig för att sy en lång vimpel, så imorgon ska vi på Ohlsson´s tyger och leta stuvbitar. 



Vimpel inspiration från Sköna hem

 

Gillar Färg & Form´s klassiska moln och funderade först på en sån lampa, men nu lutar det mer åt den här prickiga.



 

Av Terese Mattson - 3 mars 2014 10:29

Igår smög Henke och Julia upp så att jag fick sova ut. Väldigt bra start på dagen. När jag vaknade så hade Julia redan somnat om så jag och Henke åt frukost och följde Vasaloppet. Ååå så mysigt, jag älskar när det är längdskidåkning på tv. 

 

Efter att Dahl och Kveli stakat i mål så satte jag frön, tomat, blomma för dagen, krasse, luktärt och basilika. Över lunchen satt vi och planerade vad vi ska fixa utomhus till våren. Det här kom vi fram till.

 

"Ska-göra-listan"

 

* Tak och staket till altanen

* "Terrass" med jordgubbar ovanför odlingslådan

* Stora stenar till rabatten på nedre sidan

* Flytta rosenbusken

* Skrapa och måla växthuset

* Klippa, gödsla och fylla ut Ölandstoken


"Kanske listan"

 

* bygga altan och ett litet förråd på framsidan

* ny trapp till altanen

 

Vi får se hur långt pengarna och tiden räcker till. Min tid och energi tar sällan slut när det kommer till att fixa något här hemma, Henke däremot är inte lika ivrig som jag, så ibland är det tur för honom att vi inte har råd med allt på en gång. 

 

Behöver jag skriva hur mycket jag längtar tills snön är borta? 

 

        

 

 

Skapa flashcards