Alla inlägg under augusti 2014

Av Terese Mattson - 18 augusti 2014 22:21

Igår fick skorpan en allergisk reaktion, igen. Ögonen svällde igen och blev blodröda, hon blev alldeles röd i ansiktet och fick nässelutslag i både ansiktet och på magen, mest på näsan och runt ögonen.
Jag fick kraftig ångest av denna upplevelse. Hur ska jag kunna skydda mitt eget barn om jag inte ens vet säkert vad jag ska skydda henne från?
Vi ringde till sjukhuset för att kolla hur det ligger till med vår kallelse för att få göra "prick-test". Vårt ärende "svävade" fortfarande och låg inte ens i bearbetning. Minst 8 veckors väntetid var vad vi fick till svar.
Rent ut sagt för jävligt enligt mig.

Händer det igen att jag ser eller misstänker minsta lilla tecken på allergisk reaktion så åker vi raka vägen in till akuten.

Av Terese Mattson - 16 augusti 2014 12:07

Ofta så fantiserar jag om den årstiden som väntar oss. Bär gärna höstkängor och halsduk i slutet av august, drömmer om julen mitt i sommaren, vårstädar i januari och hänger fram vårjackan i mars. Hösten är den årstiden jag älskar allra mest. Jag blir inspirerad av de vackra färgerna, av luften och de mörka kvällarna. 


Den sista veckan har jag äntligen fått lust och längtat till att inreda, skapa och pyssla. Vårat nya sovrum är helt oinrett, lämnade det helt kalt i väntan på lust och inspiration. Så länge Julia sover där nere hos oss så får vi inte plats med vårt stora linneskåp, vilket gör att det hela faller en aning. Ska i allafall följa känslan, så får vi se vad det blir.

Till vardagsrummet ska vi köpa en ny bänk/skåp, med luckor och glasfront som skyddar från små barnfingrar. Vi har sökt i flera år efter en möbel som är vacker och uppfyller två funktionella krav, att få plats med "steget" och glasfront till dreamboxen (Henkes krav, jag vill inte ha glasfront). Det är inte det enklaste. Hoppades hitta en begagnad möbel, men det verkar vara en omöjlighet. 

 

Jag bara undrar hur andra gör med sina tekniska prylar som behövs i närheten av teven?

 

 

Av Terese Mattson - 15 augusti 2014 12:15

  O

Igår somnade Skorpan strax efter 19, utan gråt. I morse vaknade hon klockan 8.30 En glad och go skorpa har lekt fram till kl.12 då hon somnade (igen utan gråt).

 

Jag bara undrar, vem har varit här och bytt ut mitt barn? Haha...


På förmiddagen tog vi en sväng till parken nere på Kungsbacka. På vägen hem så pallade vi några äpplen (fast trädet står vid parken i vår brf, därav har jag delägarskap i trädet och behöver icke bli jagad av äppelträd-Hitler). Mycket uppskattat av skorpan som älskar äpplen, eller älskar det faktum att hon kan äta dem själv utan någons hjälp.


Sen en till sak angående det här med surfplatta. Bilderna hamnar över texter och jag får omöjligt till det. Måste helt enkelt köpa en ny laptop. Måste bara vinna lite pengar först. 


Av Terese Mattson - 13 augusti 2014 21:55

Innan vi fick barn och hade frågor kring barn och föräldrarskap fick jag ofta höra att "det faller sig naturligt". Kärleken föll sig naturligt, den bara kom och överväldigade mig efter förlossningen.  Men väldigt mycket har långt ifrån fallit sig naturligt. Vi har och kämpar fortfarande för att få in bra rutiner. Att få Julia att somna är en kamp till nittionio procent av gångerna. Väldigt ofta så går hela kvällen åt till att natta. Väldigt utmattande för oss alla.


I söndags åkte vi hem från Högön, fast beslutna om att få en mer harmonisk vardag, med fungarande rutiner där Julia somnar utan hysteriskt gråtande och där hon får den sömn hon behöver för att orka leka och vara glad.

I måndags fick hon feber. Efter det har allt bara varit huller-om-buller och upp-och-ner. Av förklarliga skäl. När lillskorpan är frisk igen så tar vi nya tag. 


Har beställt hem dessa böcker, som jag hoppas kan hjälpa oss på vägen.

 

   

Av Terese Mattson - 13 augusti 2014 15:50

Innan värmeböljan så trodde jag att en var skapt för ett varmare klimat. Idag vet jag bättre. Hade nästan konstant dåligt humör under böljan. Älskar vädret som vi haft de sista dagarna. Allt känns fräscat och hjärnan kokar inte längre över.

 

Undertecknat, "den typiska svensken"

Av Terese Mattson - 3 augusti 2014 23:46

Under mer än halva mitt liv har jag lyssnat och känna hans ord. Om och om igen. Och jag är trollbunden. Älskar. Om och om igen.

Av Terese Mattson - 3 augusti 2014 21:02

     

Urkult var underbart. Platsen, musiken, människorna, att bada i nämforsen, att sova under tallkronorna, att känna kärleken.

Att komma hem till världens finaste lilla tjej var också helt underbart.


Ovido - Quiz & Flashcards