Alla inlägg under september 2014

Av Terese Mattson - 30 september 2014 17:12

   

Igår fick Julia en säng av hennes "små-kusin" Valter (min kusin Lindas son). Så himla snällt. Julia har fått ärva eller låna de flesta av hennes kläder från mina kusiners barn, vilket vi är väldigt tacksamma och glada för. Tycker att det blev jätte fint med den nya och mindre sängen. Julia kröp upp och ner och fram och tillbaka i sängen både igår och idag. Bra betyg.

 

Sen till det här med förkylningar. J har varit förkyld till och från i över en månad. Hon har ju inte ens börjat på förskolan. Hur ska det bli sen? VAB VAB VAB....

 

Av Terese Mattson - 29 september 2014 16:10

Kan nu meddela att den existentiella krisen är över för den här gången. Har landat i att jag inte måste göra allt på en och samma gång. Samtidigt som jag landade i den känslan så har jag rensat ut (i mängd fullastad Volvo v70 × 2) kläder och diverse skrot. Väldigt frigörelse.

Fridens liljor.

Av Terese Mattson - 20 september 2014 14:08

Vad vill jag göra med mitt liv?
Varför är jag så stressad hela tiden?
Vart är jag på väg?
Är jag på väg, eller står jag bara och trampar?

Med vänlig hälsning från en som känner för att flytta ut på landet och skaffa potatisland och vedbod istället för att jobba, plugga, passa tider, lämna och hämta på dagis osv.

Av Terese Mattson - 16 september 2014 10:09

      

Efter flera veckor med nätter kantade av gråt, slemsug,  hostattacker och så vidare så har vi äntligen fått en bra natt. Henke visslade och sjöng när han gjorde i ordning morgongröten och kaffet. Bra start på dagen. I förrgår kände jag mig helt tom. Så slut. Tack vare solen, träden, sjön och luften var jag på banan igen redan igår. Naturen bjuder. Nu är även sömnkontot påfyllt. Tackar. 


Det är så fina dagar vi bjuds på just nu. Vi leker i parken minst två gånger varje dag, vi promenerar runt sjön och plockar in både blommor och frukt. Igår åt vi middag vid sjön och njöt av stillheten då Julia småslumrade i vagnen. Det ska vi göra fler gånger innan kylan kommer. 

 

Fridens liljor...

 

 


Av Terese Mattson - 14 september 2014 14:10


   

Äntligen rullar jag den finaste av vagnmodeller igen. Älskar Emmaljungas modeller från sent -70, tidigt -80 tal. De har svarta detaljer och hjul, vilket håller sig bättre än de med vita detaljer som oftast ser smutsiga och spruckna ut. Fyndade en matchande, fin "ros-sele" på "Återkommande mode" för 40 kr. FYND.

 

Fridens liljor....

Av Terese Mattson - 14 september 2014 10:27

Vi bor så himla fint. Vi har nära till allt känns det som. Natur, stan, sjö, hav, berg, affärer, sjukvård, skola, dagis osv. Något som vi dessutom bor nära är cirka hundrafemtioelva lekplatser, varav tre på vår gata. De räcker nog för flera år.          

Av Terese Mattson - 11 september 2014 09:19

Har sett på min övervikt som något tillfälligt, men har insett att över fyra års tid inte är vad som kallas tillfälligt. Och varför har jag sett på min övervikt som "tillfällig"? För att hela samhället berättar för oss att vi ska vara smala! Att vara smal är förknippat med framgång och hälsa. Att vara överviktig förknippas med misslyckande och sjukdom. Dessa normer stämmer inte överens med hur verkligheten ser ut. Det är lätt att luras till att tro på lögnen, då vi informeras och matas med dessa ideal dagligen, via kultur, media, bloggar, reklam osv. Ända sen jag var ett barn har jag försökt att ändra på mitt utseende för att passa in i "mallen". Även om jag i dag har en bättre självkänsla och inte lider av komplex i samma utsträckning så kommer det över mig med jämna mellanrum. Logiken säger en sak, känslan är en annan. 

En dag kommer  Julia att förstå. En dag kommer även hon att utsättas för samhällets krav, alla sjuka och vridna normer och ideal. Vill och önskar att hon får växa upp med, inte bara vetskapen utan känslan av att det endast är vem du är på insidan som betyder något. Därför ska jag jag börja med mig själv. 


Kram




Av Terese Mattson - 9 september 2014 10:44

Trots en natt med alldeles för lite sömn så vaknade jag energifylld. Innan klockan var tio så hade jag bäddat rent i sängarna, tvättat flera maskiner, dammat, skurat toaletterna och badkaret, dammsugit och skurat. Nu sover J och jag sitter  nyduschad i soffan med en kopp kaffe och plattan. Underbart. Tänk så skönt om man hade samma energi alla dagar. Igår var jag så trött och irriterad. Tack och lov kom H hem vid lunch då jag hade tid hos en studievägledare. Det var så skönt att lämna hemmet, helt själv, bara för att göra något för mig själv. Måste verkligen göra det mer ofta.

Nu har jag sökt fyra olika kurser i hopp om att en av dem startas på "när-distans". Hoppas hoppas hoppas att jag får läsa svenska C (3).


Julia har åkt på en förkylning sen några dagar tillbaka. Nästäppan ger inte med sig. Hoppas att det här är sista dagen, för vi behöver få sova och jag längtar efter att gå på öppna förskolan. Blir tråkigt att vara hemma hela dagarna.


En till sak, det känns som jag väntar på jultomten. Kanske kanske kommer min sittdel till retro vagnen idag...

Tittut...


Kattälskare, hemmapysslare, radhusägare som älskar att gräva i jord och springa på loppisar.
Leker livet med ölbryggande fiskenörd, vår dotter Julia och katten Muller.

Mina olika...

Senaste orden

Det förflutna (arkiv)

Dåtid...

Länk-kärlek

Old and loved...

                               

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 


Ovido - Quiz & Flashcards