Alla inlägg under mars 2015

Av Terese Mattson - 3 mars 2015 08:33

Från inskolningen och att jag började plugga så har tiden rusat förbi. Det tog några veckor att landa i det nya livet. Först hade jag magont över att lämna en gråtandes skorpa, och sen hade jag magont över att hämta en gråtandes skorpa (vill inte följa med hem). Har förmånenen att Js farmor är förskolelärare sen 35 år, och efter ett samtal med henne så förstod jag att det är helt normalt och att jag kan vara glad som har ett barn som älskar förskolan. Det är alltså precis som vi misstänkte att det skulle bli, J älskar förskolan.

Hon har blivit så stor och utvecklats så fort efter sin ett års dag. Hon hänger med i samtal, pratar för fullt (99% obegripligt), äter allt, sitter på vanlig stol (ville inte sitta barnstol längre), går själv utomhus sen några veckor (det var inte populärt innan), älskar att klättra upp på allt som går att klättra upp på, gör gärna tvärtom man säger, sover hela nätterna i våran säng (tidigare så nattades hon i sin egen säng, men där vill hon inte sova längre). Många tycker att de får sämre sömn av att sova tillsammans, men för oss har det varit tvärtom. Det är jätte mysigt och som barn är det en stor trygghet att alltid vara välkommen att vara nära sina föräldrar. Är inte orolig att hon kommer vilja stanna i vår säng för alltid.


Skolan går bra, men det var jätte stressig den första månaden innan jag fått grepp om min studieteknik. Den sista veckan har J varit hemma från förskolan pga förkyldning och tandsprickning så nu ligger jag lite efter men det tar jag snabbt igen. Har insett att det är det värsta med att ha barn och plugga, man kan inte vabba. Ingen vikare kommer och tar över medan jag tar hand om J. Men jag och H delar på vabben och pusslar så att det ska bli bra för oss båda. Förra veckan tog syrran M hand om J några timmar då både jag och H behövde vara på skola/jobb. Guld att ha familj som hjälper till.


I helgen så började jag och H spontatnt att smårensa i förrådet och garaget. Det slutade med tre (tre!!) vändor till soptippen. Så skönt, så här i efterhand. Vi hittade saker vi trodde var försvunna och som vi behöver. Bland annat så hittade vi instruktionsboken till miniräknaren som Henke fick av skolan när han började på gymnasiet (när han var 16 år, nu är han 36). Nu är det så fint och rent i förrådet att mitt störda OCD-sinne bara njuter av tanken på ordningen där inne. Alla krukor står fint uppradade och staplade, redo för vårens planteringar.


Nu är det vecka 10, det betyder att det är dags att sätta frön. Magiskt vilken milstolpe det känns som varje år. Nu ÄR det vårvinter och SNART är våren här på riktigt. Vi beställde nya dynor till altanmöblerna och köpte nya stolar till framsidan i helgen. Dynorna kommer om ca. 2 veckor, och är det fint väder då så ska vi grilla och äta lunch ute i solen.


Nu. PLUGGA.


  

      

Skapa flashcards