Alla inlägg under augusti 2013

Av Terese Mattson - 10 augusti 2013 16:06

Min svägerska Mia räknar de sista dagarna inför förlossningen nu, själv så går jag in i vecka 35 på måndag. Ska bli så spännande att se brorsan och Mias lill*. Jag tror att de väntar en liten pojke, men vi får se. 

Igår slog det mig hur lyxigt det är att fortfarande få sova ostört om nätterna, så jag passade på att sova till 12 idag. Nu ska jag sova så mycket jag bara kan inför förlossningen. Har inga besvär med att behöva kliva upp och kissa...peppar peppar. Hade det i början av graviditeten, fast bara i några veckor och då var jag så himla trött att jag somnade om på en halv sekund. De första 4 månaderna av min graviditet kan sammanfattas så här; trött tröttare Terese.


I kväll ska vi ut och äta en middag på stan   

 
 

Vin

Av Terese Mattson - 9 augusti 2013 12:11

Vårat vinställ har ekat tomt ända sen nyår. Jag älskar vin...rött, vitt, rose, mousserat! Dricker mig väldigt sällan märkbart påverkad, men tar gärna ett glas till maten flera gånger i veckan. Många rynkar på näsan över detta och tycker att det tabu att dricka vin på vardagar, men enligt mig är det sundare än att "ta sig en helgfylla" vilket jag nästan aldrig gör. Som gravid skulle jag ALDRIG dricka en droppe alkohol, inte under några som helst omständigheter.


Fråga: vad har jag saknat mest under min graviditet?

Svar: RÖTT VIN!


Under hösten ska jag fylla upp vinstället med massor av goda viner och sen ska jag unna mig en blodig köttbit, ett stort glas rött och en stark mögelost!


Because i´m worth it!   

 

Av Terese Mattson - 9 augusti 2013 08:33

Jag har, har alltid haft och kommer nog alltid att ha ett stort behov av ordning och reda, rent och fint. Just nu slår detta behov alla rekord, har den sista tiden gjort många "göra-ibland-städ" såsom avlopp, förråd, skåp, lådor, under, över, bakom...you name it. Idag har vetrinskåpet i köket blivit rejäl rengjort och putsat, allt porslin har diskats och ställts tillbaks.

Tar ett lite "projekt" varje dag, det känns lagom. Ska boka hem fönsterputsare snart, gjorde det i våras och var jätte nöjd med både resultat, pris och service. Tycker aldrig att jag får till det speciellt bra och just nu skulle jag inte orka med alla fönster. När det är gjort blir det lite nya, höstigare färger på gardiner, kuddar och filtar. 

Men herre, det känns som jag förbereder mig som om att jag aldrig ska ha tid över för städning efter att bebisen kommer! Pratade med Sarah om det här och hon kände igen sig. När hon väntade Nila så var hon livrädd att behöva komma hem till ett stökigt hem och en halvfull tvättkorg.

Så jag är inte ensam om att ha "bebis-städ-nojja"!   

 

 

 

 

   

Av Terese Mattson - 8 augusti 2013 23:30

Som jag älskar att återigen tända upp ljus i husets alla vrår. Visst är det härligt med ljusa sommarnätter, men mörka augustinätter ligger mig närmare om hjärtat. Under årets mörkaste månader förbrukas många paket av Ikeas värmeljus och kronljus, skulle nästan inte klara mig en kväll utan levande ljus. 


Nu har vi (mest Henke) bockat av alla punkter på vår "fixa-lista" + några andra saker som vi kom på under allt fixande. Det blev jätte fint och jag är mer än nöjd.


 

Av Terese Mattson - 7 augusti 2013 22:50

Det är så kul att få en "ny känsla" i hemmet utan att behöva spendera massor av pengar. Textiler och ljuslyktor kan göra underverk. Har haft ett grått tyg på stolsittsarna i köket under ganska lång tid så det fanns några fläckar som stört mig alltför länge, så idag köpte jag nytt tyg på Ikea som jag nu häftat på sittsarna. Tycker att de blev riktigt fina, men vet med mig själv att det säkert blir en ny färg till jul! (tippar på julröd). Köpte även silvriga "tripp-trapp-trull" ljusstakar för värmeljus för 19 kronor som passade fint på köksbordets silverfat. 

Ikea hade även fått in massor av fina nya presentpapper, påsar, snören osv. Kunde inte motstå att köpa tre olika varianter och ska nu slå in skokartonger så att de kan användas som fin förvaring i barnrummet. Bilder kommer.


 
   

Av Terese Mattson - 7 augusti 2013 15:55

 

Av Terese Mattson - 7 augusti 2013 15:43

Har haft fina dagar med mina kära. I lördags körde jag och Henke upp till Näsåker och hade en jätte mysig dag på Urkult. I söndags så var vi hemma och pysslade hela dagen och på kvällen åkte vi ut med båten på Marmen och fiskade efter Gös i solnedgången. I måndags var jag hos Magda på "tjej-kväll" då Sarah från Å-berga är här och hälsar på, vi satt och pratade till 3 på natten. Sarah är också höggravid så det blev en hel del gravidsnack. I går var jag hos Anna och firade Kellies 1 års dag och träffade både släkt och vänner. Idag är vi hemma och myser, Henke ska åka och fiska ikväll så jag ska nog passa på att åka en sväng till Ikea och sen se en drama. Dagarna rullar på...närmare förlossningen. 

            

Babygymmet blev en hit....för katterna!!!

 

Av Terese Mattson - 3 augusti 2013 08:35

Idag åker jag och Henke upp till Nämforsen och älskade urkulfestvalen! :) Först ska vi gratta svåger Mattis med lunch på juniskärs cafe.
Kärlek till dig <3

Ovido - Quiz & Flashcards